به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «سامان بخشی بـه منابع به منظور گذر از بحران آب؛ علی شریعتی؛ معلم انقلاب و جذب توریسم با سرمایـه گذاری درون زمـینـه زیرساخت های گردشگری» از جمله مـهمترین موضوعاتی هست که درون مطبوعات امروز (سه شنبه) برجسته شده است.

**سامان بخشی بـه منابع به منظور گذر از بحران آب
مشکل آب کشور موضوعی تاریخی بـه شمار مـی رود کـه عواملی همچون استفاده بی رویـه و بدون جامع نگری از منابع آبی، پروژه های آبخیزداری می تواند در مقابله با بحران آب نقش آفرینی کند نبود سیـاست گذاری علمـی، ایجاد سازه های آبی چون سدها و حفر بدون برنامـه ریزی چاه ها موجب ناپایداری منابع آبی شده و هر چند برداشت های نامعقول و غیرعلمـی درون سال های اخیر نیز این مـهم را بـه حالت بحرانی رسانده است. پروژه های آبخیزداری می تواند در مقابله با بحران آب نقش آفرینی کند از این رو سامان بخشی بـه منابع آبی مـی تواند که تا حدودی از بروز مشکل های ناشی از کم آبی درون کشور جلوگیری کند.

روزنامـه «شرق» درون یـادداشتی با عنوان «ضرورت کاهش وابستگی بـه آب» بـه قلم امـید بزرگ‌حداد و سعید اسماعیل‌زاده مـی نویسد: پروژه های آبخیزداری می تواند در مقابله با بحران آب نقش آفرینی کند تنش‌های موجود درون رابطه با آب، باعث پیوند آب با موضوعات امنیت و سیـاست مـی‌شود. پروژه های آبخیزداری می تواند در مقابله با بحران آب نقش آفرینی کند این تنش‌ها ممکن هست در سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای یـا حتی بین‌المللی باشند؛ به‌طورمثال اعتراضات درون رابطه با نحوه توزیع یـا انتقال آب بین‌حوضه‌ای از جمله این تنش‌ها هستند. از طرفی مسائل مربوط بـه نحوه توزیع، بهره‌برداری و مدیریت آب‌های مرزی از جمله مـهم‌ترین موضوعات درون زمـینـه امنیت درون سطوح ملی و بین‌المللی هستند کـه نیـازمند وجود درک کامل و جامعی از مسائل سیـاسی به‌عنوان یکی از اصول پایـه‌ای درون زمـینـه مدیریت منابع آب است. به‌طورمثال ایران و افغانستان از حدود سال 1870 م (1248 ش) دارای اختلافاتی درون رابطه با نحوه بهره‌برداری از رودخانـه هیرمند بوده‌اند و در این راستا توافق‌نامـه‌های مختلفی بین این دو کشور مبادله شده است، اما درون سال‌های اخیر پروژه دولت‌سازی آمریکا درون افغانستان باعث شد که تا کشاورزی درون افغانستان با سرمایـه‌گذاری‌های بین‌المللی به‌شدت افزایش یـابد.

در ادامـه این یـادداشت آمده است: یکی از پیش‌نیـازها به منظور پیش‌بردن موفق دیپلماسی آب، درک کامل مسائل سیـاسی موجود و داشتن قدرت و استقلال آبی بیشتر و کمتر نقاط ضعف و وابستگی بـه آب است، زیرا کاهش وابستگی بـه آب مـی‌تواند قدرت کشور را درون مباحثات دیپلماسی و چانـه‌زنی بر سر آب افزایش دهد و دست بیگانگان را از باج‌خواهی بر سر آب کوتاه کند. بنابراین، بدیـهی هست عدم توجه بـه جنبه‌ها و موضوعات مختلف درون زمـینـه آب و محیط زیست درون سیـاست‌گذاری‌ها، مـی‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری بـه کشور وارد کند.

روزنامـه «ابتکار» درون گزارشی با عنوان «آب های پوشیدنی علیـه آب های نوشیدنی» نوشت: ما درون جایی زندگی مـی‌کنیم کـه آب با باران از آسمان فرو مـی‌ریزد، اقیـانوس‌ها تقریبا سه چهارم سطح این کره خاکی را پوشش مـی‌دهند و کوه‌های یخ و یخچال‌های کوهستانی آن را محاصره کرده‌اند. اینـها تنـها منابع حیـات روی زمـین هستند. منابعی کـه اگر بـه دنبال فراتر از آن باشیم حتما به سراغ سیـاره‌های دیگری مثل مریخ برویم و به دنبال آب روی سطح آن باشیم. اتفاقی کـه وقتی به منظور اولین بار رخ‌داد و بشر اولین نشانـه‌های زندگی را درون مریخ یـافت هیجان زده شد. با این حال آب مسئله کلیدی محیط زیست قرن است. مسئله‌ای کـه مـی‌تواند زمـین را نابود کند و انسان‌ها را بـه نزاع بکشاند.

در ادامـه آمده است: بزرگترین منبع آب روی زمـین دریـاها هستند کـه 97 درصد از آب‏های زمـین را تشکیل مـی‌دهند اما نتایج تحقیقات مـی‌گویند کـه این آبها درون معرض خطر ناپدید شدن هستند. این گزاره شاید این سوال را درون ذهن شما ایجاد کند کـه چرا آن‌ها را به منظور نوشیدن مـهار نکنیم؟ اساسی‌ترین تکنولوژی به منظور انجام این کار شامل تقطیر، فرآیند جوشیدن آب و جذب بخار و تبدیل شدن آن بـه مایع مـی‌شود. کاری کـه در مقادیر کم بـه راحتی امکان پذیر هست تا آب را از سایر ناخالصی‌ها و نمک پاک کند و برای آشامـیدن مناسب شود اما درون مقیـاس وسیع مثل تامـین آب آشامـیدنی یک شـهر این فرآیند بسیـار و صرف هزینـه زیـاد روبه‌رو است. حتی روش‌های مدرن مانند مخازن کم فشار به منظور کاهش نقطه جوش نیز نمـی تواند بـه این روند سرعت بیشتری ببخشد. ضمن اینکه با پسماندهایی کـه باید بـه محیط زیست برگردد مواجه است.

روزنامـه «صبح نو» درون مطلبی با عنوان «مشکلات‌مان با آبخیزداری حل مـی‌شود» درون گفت وگو با علی سلاجقه استاد دانشگاه و کارشناس منابع طبیعی آورده است: آبخیزداری یعنی مدیریت منابع خاک و آب یک کشور و استفاده از این روش‌ها صرفاً روش‌های پیشرفته نیستند و بومـی سازگار با اقلیم آن منطقه است. استفاده از پوشش گیـاهی مناسب آن منطقه است. شعار آبخیزداری این هست که اگر یک قطره باران درون منطقه‌ای مـی‌بارد، همان یک قطره هم حتما در آن منطقه ذخیره شود. علم آبخیزداری درون کشورهای پیشرفته شکل گرفت اما ریشـه آن درون کشور ما وجود داشت. فن قنات به‌عنوان یکی از تکنولوژی‌های روز دنیـا درون مناطق خشیمـه‌خشک درون کشور ما انجام مـی‌شده است.

در ادامـه مـی خوانیم: آبخیزداری با کمترین هزینـه، حداکثر دستاورد را به منظور طبیعت دارد. علمـی هست که با طبیعت هارمونی دارد و سعی مـی‌کند کـه با کمترین هزینـه، حداکثر دستاورد را داشته باشد. درون سیلاب چند روز پیش درون شمال کشور، اگر کار آبخیزداری انجام مـی‌شد سیل دیگر اتفاق نمـی‌افتاد. آب را کـه یک نعمت خدادادی هست تبدیل بـه یک بحران نمـی‌کردیم ولی چون عملیـات آبخیزداری درون کشور انجام نشده بود هم خسارات مالی و هم خسارت جانی را بـه وجود آورد.

**علی شریعتی؛ معلم انقلاب
علی شریعتی مزینانی نویسنده و جامعه شناس، پژوهشگر دینی، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیـاسی و از نظریـه‌پردازان انقلاب اسلامـی ایران بود. او نگرشی نوین بـه تاریخ و جامعه‌شناسی اسلام داشت و بازگشت بـه تشیع حقیقی و انقلابی را نیرویی به منظور تحقق عدالت اجتماعی قلمداد مـی‌کرد. شریعتی به‌ دلیل کارنامـه فعالیت‌هایش به منظور احیـای مذهب و سنت درون جامعه و بیدارگری درباره سلطنت وقت نیز شـهرت داشته‌ است. از این رو وی را بـه حق حتما معلم انقلاب دانست کـه با دیدگاه های خود باعث شور و شوق انقلابی درون مـیان مردم بـه ویژه قشر جوان جامعه شد.

روزنامـه «ایران» درون یـادداشتی با عنوان «جای شریعتی درون عالم سیـاست» بـه قلم عباس منوچهری استاد علوم‌سیـاسی دانشگاه تربیت‌ مدرس نوشت: امروزه درون مطالعات اندیشـه‌شناسی درون فرآیند شکل‌گیری یک اندیشـه، چهار مؤلفه را مدنظر قرار مـی‌دهند: «مؤلف»، «زمـینـه و زمانـه»، «متن» و «مفسر». با توجه بـه این امر، روشی کـه برای فهم و تفسیر آرای شریعتی بـه کار گرفته‌ام، روش «کنش گفتاری اسکینر» (برحاس فردریک اسکینر؛ روانشناس امریکایی) است؛ درون این روش، «معنای آنچه کـه متفکر گفته، درون منظور وی از آنچه گفته، نـهفته است.» منتهی آنچه متفکر گفته یـا نوشته را عموماً حتما در مجموعه‌ای از دلالت‌ها و در رابطه آنـها با یکدیگر دید و سنجید.با توجه بـه این روش تحلیل، درون مورد شریعتی مـی‌توان گفت او با بـه چالش کشیدن قدرت‌های مسلط و گفتارهای موجود درون فضای بحرانی زمانـه خود سعی مـی‌کند تفسیر متفاوتی از دین درون مقابل گفتارهای متحجرانـه و ماتریـالیستی ارائه کند.

در ادامـه آمده است: شریعتی تکامل‌گرا هست منتهی نـه تکامل‌گرای داروینی و هگلی بلکه تکامل‌گرایی از نوع خاص خودش. قائل بـه یک سیر دیـالکتیکی تاریخی هست اما نـه دیـالکتیک کور. درون اینجا هست که اتفاقاً نوعی از دموکراسی درون اندیشـه شریعتی دیده مـی‌شود، شریعتی به منظور این مسیر، تاریخ دوسویـه قائل است؛ یک طرف، خلافت غصب، زورگویی و سلطه و در طرف دیگر مردم. و شریعتی دقیقاً درون طرف مردم و آنان کـه درد مردم را دارند، مـی‌ایستد. بر این اساس، شریعتی قائل بـه نوعی «دموکراسی نمایندگی» هست که نماینده آن روشنفکران هستند و در مرحله بعد قائل بـه نوعی «دموکراسی رادیکال» است، نظریـه نظام و حکومت شریعتی «دموکراسی رادیکال شورایی» است.

روزنامـه «خراسان» درون گزارشی با عنوان «مـیراث مانای شریعتی» نوشت: شریعتی کـه به سیـاست های فرهنگی غرب گرایـانـه رژیم پهلوی وقوف داشت، نخست کوشید درون آثار کلامـی و قلمـی اش، پرده از نقش غربیـان درون عقب مانده نگه داشتن کشورهای جهان سوم بردارد. تلاش شریعتی درون این مسیر، کاملا قرین توفیق بود، زیرا درون نیمـه اول قرن بیستم، موج مبارزه با استعمارگران غربی، اقصی نقاط عالم، از آمریکای لاتین که تا خاورمـیانـه را فراگرفته بود و استقلال طلبی درون جمـیع شئون فرهنگی، اقتصادی، سیـاسی و ... خواسته بسیـاری از ملت ها بـه شمار مـی رفت. شریعتی درون گام بعدی، بر خیـانت های غربزدگان متمرکز شد و با ارائه نمونـه های تاریخی ،نشان داد کـه غرب گرایـان تحت لوای ضرورت پیشرفت، مطامع و منافع شخصی یـا گروهی خود را درون مراوده با قدرت های غربی پی مـی گیرند.

در ادامـه مـی خوانیم: مانند هر اندیشمند دیگری، کارنامـه فکری دکتر شریعتی، قطعا از نقصان و کاستی خالی نیست اما با درنظر گرفتن شرایط اجتماعی – فرهنگی دوران فعالیت او کـه این نوشتار کوشید بخشی از آن را بـه تصویر کشد، حتما اذعان کرد کـه او نقشی کاملا موثر درون علاقه مند جوانان بـه اسلام و نـهضت اسلامـی داشته و در حد بضاعت علمـی خود، فصلی نوین را درون عرصه دین پژوهی گشوده است؛ فصلی کـه اگر اجل بـه او مجال بیشتری مـی داد، بـه اصلاح و تکمـیل آن همت مـی گماشت.

روزنامـه «شرق» درون مطلبی با عنوان «شریعتی؛ متفکر دوران گذار» درون گفت وگو با داوود فیرحی استاد دانشگاه تهران نوشت: شریعتی متفکر دوره انتقال بود. متفکران دوره انتقال سه کار مـی‌کنند؛ یک، وضعیت موجود را نقد مـی‌کنند. دو، راهی را به منظور انتقال بـه یک شرایط خاص یـا مطلوب دنبال مـی‌کنند و سه، کلیـات آن نظام یـا وضعیت [پیش‌رو] را توضیح مـی‌دهند، آنـها هیچ‌وقت وارد جزئیـات نمـی‌شوند. متفکران دوره انتقال طرح‌های خیلی دقیق و روشنی ندارند. شما خود ماررا نگاه کنید. او هم همـین‌طور است. مرحوم شریعتی نقدی بـه وضع موجود داشت و احساس مـی‌کرد کـه با تکیـه بر ادبیـات شیعی، به‌‌ویژه تاریخ و شخصیت‌های شیعه مـی‌تواند نیرو یـا گفتمانی فراهم کند کـه وضع موجود را تغییر دهد.

در ادامـه این گفت وگو آمده است: معتقدم شریعتی متفکر مربوط بـه دوران گذار است. متفکران دوران گذار، درون دوران گذار نقش خود را ایفا مـی‌کنند کـه مـهم است؛ یعنی اینکه چطور از یک نظام سلطنتی استبدادی عبور کنیم بـه یک نظام جدید. فرض او این بود کـه نظام جدید هرچه باشد، بهتر از قبلی خواهد بود اما راجع بـه جزئیـات آن اصلا توضیح نمـی‌دهد. یوتوپیـایی کـه شریعتی مـی‌سازد درون حد کلیـات باقی مـی‌ماند و هیچ‌گاه طرح روشنی به منظور اداره آن نداشت، اصلا شریعتی فرصتی به منظور این کار نداشت.

**جذب توریسم با سرمایـه گذاری درون زمـینـه زیرساخت های گردشگری
توسعه گردشگردی درون دنیـای کنونی از مـهم ترین عواملی محسوب مـی شود کـه دولت ها به منظور روند پیشرفت اقتصادی جامعه خود بـه آن توجه بسیـاری مـی کنند. ایران با تمدنی چندهزار ساله و تاریخی سرشار از آداب و رسوم انسانی و متنوع کـه همگی ریشـه درون فرهنگ غنی این سرزمـین دارد، به‌صورت بالقوه ظرفیت بسیـار بالایی به منظور استفاده از این مقوله دارد و سرمایـه گذاری درون این حوزه مـی تواند بـه شکل مطلوبی باعث جذب توریسم و توسعه گردشگری شود.

روزنامـه «ایران» درون گزارشی با عنوان «جاذبه‌های گردشگری خطه شریعتی را دریـابیم» مـی نویسد: جذابیت نام مشاهیر برجسته مـی‌تواند فرصت‌های زیـادی نظیر تمایل گردشگران داخلی وخارجی به منظور بازدید از محل زادگاه افراد بزرگ و مشـهور و در نتیجه درآمدزایی و اشتغال آفرینی به منظور مردم محلی درون حوزه صنعت گردشگری را بـه همراه داشته باشد. این امر زمانی به منظور مردم روستاهای کویری مزینان و کاهک مـیسر مـی‌شود کـه نام خود را درون کنار نام پرآوازه دکتر شریعتی قرار دهند و با برگزاری مراسم و همایش‌ها درون جهت بزرگداشت و معرفی بیشتر این متفکر بـه نسل‌های جدید زمـینـه را به منظور رشد و رونق گردشگری خود فراهم کنند.

در ادامـه مـی خوانیم: ‌امروز سهم روستای مزینان از جذب گردشگر، حضور نـه چندان پر رنگ استادان و متفکران شریعتی دوست، بـه همراه شاگردان و مریدانشان بـه زادگاه این اندیشمند هست تا شبی را درون کویر شریعتی بگذرانند و کویریـات بخوانند و کمـی از دید او بـه آسمان پر ستاره‌اش خیره شوند.

روزنامـه «دنیـای اقتصاد» درون گزارشی با عنوان «وعده تسهیل سرمایـه گذاری گردشگری درون تهران» آورده است: بسیـاری از سرمایـه‌گذاران گردشگری یکی از اصلی‌ترین مشکلات خود را عدم هماهنگی مـیان دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور اعطای مجوز بـه پروژه‌ها مـی‌دانند کـه حالا دلاور‌بزرگ‌نیـا گفته درون این‌خصوص رایزنی‌هایی با استاندار تهران و معاونان استاندار انجام شده که تا با ایجاد پنجره واحد سرمایـه‌گذاری درون استان تهران، مسیر سرمایـه‌گذاری کوتاه شود و سرمایـه‌گذار به‌جای مراجعه بـه 17 دستگاه، از طریق پنجره واحد سرمایـه‌گذاری موضوعات خود را پیگیری کند. او کـه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران سخن مـی‌گفت، توریسم سلامت، گردشگری مذهبی، گردشگری رویدادمحور و ارتقای بوم‌گردی با محوریت روستاها را بـه عنوان چهار محور توسعه گردشگری تهران برشمرد و گفت: «یکی از جاذبه‌های تهران، محور فرهنگی و داشته‌های بناها و محوطه‌های تاریخی تهران هست و حتما این بناها شناسایی و آماده معرفی بـه مردم شوند.»

در ادامـه مـی خوانیم: مدیرکل مـیراث فرهنگی استان تهران با بیـان اینکه رویدادهای گردشگری از دیگر محورهای توسعه گردشگری استان خواهد بود، ادامـه داد: «از رویدادهای مـهم و بین‌المللی درون تهران کمتر استفاده شده است، از جمله رویداد فیلم فجر کـه مـی‌توانیم با بهره‌گیری از آن همانند جشنواره کن برنامـه‌های گردشگری با خروجی محصول گردشگری حول آن ایجاد کنیم.»

روزنامـه «قانون» درون گزارشی با عنوان «نظارت، حلقه مفقوده توریسم شکار» نوشت: پناهگاه حیـات وحش درون حالی این روزها پاتوق شکارچیـان خارجی شده هست که شکار غیرمجاز گونـه‌های جانوری باعث کاهش شدید بسیـاری از گونـه‌ها شده یـا حتی برخی از آن‌ها را درون معرض انقراض قرار داده است. اما گویـا ارزآوری توریسم شکار مـهم‌تر از سایر موارد یعنی نجات جان گونـه‌های جانوری بوده ‌است زیرا با وجود مشکلات بسیـار حاکم بر محیط زیست و گونـه‌های جانوری اما سازمان حفاظت از محیط زیست از اوایل خرداد ماه سال جاری اقدام بـه صدور پروانـه شکار به منظور اتباع خارجی به منظور برخی گونـه‌های جانوری کرده است.

این درون حالی هست که سال‌هاست کارشناسان هشدارهای زیـادی مبنی بر کاهش و خطر انقراض اغلب گونـه‌ها را مطرح کرده‌اند.محمدحسین رمضانی قوام‌آبادی حقوقداندر پاسخ بـه این سوال کـه آیـا بر اتباعی کـه تحت عنوان توریسم شکار وارد کشور مـی شوند نظارتی صورت مـی‌گیرد، تصریح کرد: معمولا درون پروانـه‌های شکار نام منطقه، مدت زمان شکار یـا نوع گونـه ذکر مـی‌شود و ممکن هست محیط‌بانی به منظور نظارت بر شکار همراه آن‌ها باشد اما نکته قابل توجه این هست افرادی کـه برای شکار بـه منطقه‌ای مـی‌روند ممکن هست چند شبانـه‌روز درون آن اتراق کنند. حال اگر محیط بانی هم به منظور نظارت همراه آن‌ها باشد شبانـه‌روز کـه نمـی‌تواند آن‌ها را همراهی کند.

در ادامـه آمده است: حتما گفت این مساله کـه گردشگری شکار چگونـه مـی‌تواند نقش مثبتی درون حفظ محیط زیست داشته باشد، حائز اهمـیت است. کشورهای دارای زیستگاه‌های گسترده از چند راه مـی‌توانند تهدید شکار را بـه یک فرصت تبدیل کنند. با وضع قوانین مدون درون زمـینـه شکار و نیز مشخص مناطق مجاز به منظور این امر، بهب درآمد از محل صدور پروانـه شکار و خدمات گردشگری بپردازند کـه این کار موجب بهره‌مند شدن جامعه محلی شده و در نتیجه نیز انگیزه‌های حفاظتی درون آن‌ها بالاتر رفته و خود بـه محیط‌بانان طبیعی این زیستگاه‌ها بدل مـی‌شوند.

پژوهشم**9370**2002**9131

انتهای پیـام /*




[ایرنا - مقابله با بحران آب با بهبود زیرساخت ها پروژه های آبخیزداری می تواند در مقابله با بحران آب نقش آفرینی کند]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 15 Jul 2018 06:21:00 +0000